15 مه 2022 - بر اساس تحقیقات اولیه ای که در جلسات علمی پژوهشی کیفیت مراقبت و نتایج انجمن قلب آمریکا 2022، ارائه شد، افراد جوان با سطح قند خون بالاتر از حد طبیعی که نشان دهنده پیش دیابت است، در مقایسه با همسالان خود با سطح قند خون طبیعی، احتمال بیشتری برای بستری شدن در بیمارستان برای حمله قلبی داشتند. در این نشست که روز جمعه و شنبه، 13 تا 14 می 2022، در رستون، ویرجینیا برگزار شد آخرین تحقیقات متمرکز بر کیفیت مراقبت های پزشکی قلبی عروقی و نتایج بیماران در درمان و پیشگیری از بیماریهای قلبی و سکته مغزی ارائه شد.

داشتن پیش دیابت به این معنی است که سطح قند خون فرد بالاتر از حد طبیعی است اما آنقدر بالا نیست که بتوان تشخیص دیابت نوع 2 را تایید نمود، در افراد مبتلا به پیش دیابت، قند خون ناشتا بین 100 تا 125 میلی گرم در دسی لیتر است. پیش دیابت شایع است و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد. به گفته ی مؤسسه ملی بهداشت، حدود 88 میلیون بزرگسال در ایالات متحده، در سنین 18 سال یا بالاتر، به پیش دیابت مبتلا هستند، که بیش از یک سوم بزرگسالان ایالات متحده را تشکیل می دهند. نزدیک به 29 میلیون بزرگسال مبتلا به پیش دیابت در سنین 18 تا 44 سال قرار دارند.

دکتر Akhil Jain، نویسنده ی مطالعه، گفت: چنانچه پیش دیابت درمان نشود، می تواند به طور قابل توجهی بر سلامت فرد تأثیر گذارد و می تواند به دیابت نوع 2 تبدیل شود، که به عنوان عامل افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی شناخته شده است. با توجه به اینکه حملات قلبی به طور فزاینده ای در بزرگسالان جوان اتفاق می افتد، مطالعه ما بر تعریف عوامل خطر مربوط به این جمعیت جوان متمرکز بود، به طوری که دستورالعمل های علمی آینده و سیاست های بهداشتی ممکن است بهتر بتوانند خطرات بیماری های قلبی عروقی را در رابطه با پیش دیابت بررسی کنند.

محققان سوابق سلامتی بیماران را در نمونه ملی بیماران بستری،- که بزرگترین پایگاه داده های عمومی در دسترس در مورد بستری شدن افراد در بیمارستانهای ایالات متحده است-، بررسی کردند. به طور خاص، سوابق بستری شدن در بیمارستان به دلیل حمله قلبی در سال 2018، در میان بزرگسالان جوان 18 تا 44 ساله، مورد بررسی قرار گرفت.تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد:

·        از بیش از 7.8 میلیون جوانی که به دلیل حمله قلبی در سال 2018 در بیمارستان بستری شدند، بیش از 31000 نفر یا 0.4 درصد، سطح قند خون مرتبط با پیش دیابت داشتند.

·        در میان افراد مبتلا به پیش دیابت، بروز حمله قلبی 2.15%  و در بزرگسالان جوان با سطح قند خون طبیعی 0.3% بود.

·        بزرگسالان مبتلا به پیش دیابت نسبت به همسالان بدون پیش دیابت خود، بیشتر احتمال دارد که کلسترول بالا (به ترتیب 68.1 درصد در مقابل 47.3 درصد) و چاقی (به ترتیب 48.9 درصد در مقابل 25.7 درصد) داشته باشند.

·        بزرگسالان مبتلا به پیش دیابت که به دلیل حمله قلبی در بیمارستان بستری شده بودند، به احتمال زیاد مردانی از نژاد یا قومیت سیاه پوست، اسپانیایی یا آسیایی یا ساکنان جزایر اقیانوس آرام بودند.

·        بزرگسالان مبتلا به پیش دیابت که به دلیل حمله قلبی در بیمارستان بستری شده بودند، در مقایسه با بزرگسالانی که به پیش دیابت مبتلا نبودند اما به دلیل حمله قلبی بستری شده بودند، بیشتر احتمال داشت که درآمد خانوادگی بالاتری داشته باشند، در بیمارستان های آموزشی شهری بستری شوند یا در مناطق غرب میانه و غرب ایالات متحده بستری شوند.

دکتر جین گفت: پس از در نظر گرفتن عوامل مؤثر و عوامل اصلاح‌کننده ی[1] مختلف، ما متوجه شدیم که افراد جوان مبتلا به پیش دیابت در مقایسه با همسالان خود که به پیش دیابت مبتلا نیستند، 1.7 برابر شانس بیشتری برای بستری شدن برای حمله قلبی دارند. علیرغم شانس بالاتر برای حمله قلبی، بروز سایر حوادث نامطلوب قلبی عروقی مانند ایست قلبی یا سکته مغزی در جوانان مبتلا به پیش دیابت، بیشتر نبود.

در حالی که پیش دیابت، پیش ساز دیابت نوع 2 و سایر عوارض جدی سلامتی است، می توان آن را معکوس کرد. بسیاری از اقداماتی که برای پیشگیری از پیش دیابت انجام می شود، همان اقداماتی است که برای پیشگیری از بیماری قلبی انجام می شود.

دکتر ادواردو سانچز، افسر ارشد پزشکی انجمن قلب آمریکا برای پیشگیری و رهبری بالینی برای ابتکار عمل این انجمن با نام "Know Diabetes by Heart™"، گفت: وقتی سطح قند خون بیانگر ابتلا به پیش دیابت باشد، این زنگ خطری برای شروع اقدام است. مهم است که افراد مبتلا به پیش دیابت بدانند تغییرات سبک زندگی برای بهبود سطح گلوکز و سلامت کلی آنها و احتمالاً معکوس کردن پیش دیابت و پیشگیری از دیابت نوع 2 ، اقداماتی کلیدی هستند. رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی و کاهش وزن در صورت نیاز، همه راه‌های معنی‌داری برای معکوس کردن پیش دیابت هستند. برای افراد سیگاری، شرکت در برنامه ی ترک سیگار نیز بسیار مهم است. سایر تغییرات سبک زندگی و رفتار، مانند کاهش استرس، ممکن است کوچک به نظر برسند، اما می توانند تأثیر زیادی در بسیاری از زمینه های مختلف زندگی داشته باشند و همچنین می توانند تفاوت زیادی در نتایج ایجاد کنند.

به گفته ی دکتر جین، تحقیقات عمیقی در مورد حملات قلبی در بزرگسالان جوان مبتلا به پیش دیابت وجود ندارد و باید کارهای بیشتری انجام شود.مطالعه ما باید به عنوان پایه ای برای تحقیقات آینده در نظر گرفته شود تا به وضوح بار بیماری قلبی در بزرگسالان جوان مبتلا به پیش دیابت مشخص شود، با توجه به شیوع پیش دیابت در تقریبا یک سوم از بزرگسالان در ایالات متحده، افزایش آگاهی در میان بزرگسالان جوان در مورد این بیماری از جمله اهمیت معاینه بهداشتی روتین برای غربالگری پیش دیابت و اقدامات لازم برای جلوگیری یا به تاخیر انداختن ابتلا به دیابت نوع 2 و حوادث قلبی عروقی مرتبط مانند حمله قلبی، ضروری است.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20220515/Young-adults-with-prediabetes-are-at-greater-risk-of-heart-attack-study-finds.aspx

 



[1]عوامل اصلاح کننده شامل ویژگی های فردی، زمان، مهارت ها و منابع مالی است. ویژگی های فردی شامل مذهب، جنسیت، عزت نفس و موقعیت اجتماعی-اقتصادی است.